25 de gener de 2025: Txaikovski i Xostakóvitx

Txaikovski i Xostakóvitx protagonitzen el primer concert de l’any de l’OSC

Quan semblen ressonar encara les últimes notes del concert de Nadal, l’OSC es prepara ja per a la pròxima cita. Una nova ocasió que presenta una àmplia plantilla per interpretar la música de Txaikovski i Xostakóvitx. El violinista Vicente Huerta interpretarà el Concert per a Violí de Txaikovski

Aquest promet ser un dels grans esdeveniments de l’OSC d’aquest any per estar protagonitzat per dues obres icòniques i emblemàtiques dins el repertori simfònic (sense desmerèixer la resta de música programada durant de la temporada). Els caps de cartell d’aquest concert són un gran reclam a les principals sales de concert, i les peces escollides són una aposta segura per al públic que vullga gaudir de viure l’experiència d’escoltar música simfònica en directe.

Si en la temporada del 2023-2024 vam poder escoltar el concert de Les Escoles de Viena (precisament també al mes de gener), en aquesta ocasió Pablo Marqués ens ha preparat un programa íntegre de música russa. Aquest és l’únic tret que uneix Txaikovski i Xostakóvitx, la seua nacionalitat, ja que la seua música els contraposa (com al cartell) quasi com a antagonistes.

El Concert per a violí en Re major, op. 35, de P. I. Txaikovski és una de les peces més estimades del repertori romàntic gràcies a la seua bellesa melòdica i el seu brillant virtuosisme. Aquesta obra, composta el 1878 durant un període de recuperació emocional del compositor, “testimonia la capacitat de Txaikovski per transformar els seus conflictes interns en art sublim”, en paraules de Mestre.

Com a solista, comptarem amb Vicente Huerta, reconegut violinista que ha destacat per la seua tècnica excepcional i profunditat interpretativa. Amb una sòlida trajectòria internacional, Huerta ens oferirà una lectura captivadora d’aquest concert, posant en relleu tant la delicadesa com la intensitat emocional que l’obra exigeix.

La 5ª Simfonia de Xostakóvitx és una de les seues pàgines més conegudes alhora que enigmàtiques. Probablement, siga, junt amb Beethoven, un dels compositors més polítics de la història de la música. Política en un sentit abstracte i humà.

Aquesta política es reflecteix en la música de Xostakóvitx, acompanyada pel drama personal que va viure al llarg de la seua vida: morts, destrucció, por, amenaces, fam, guerra… Un collage dramàtic que es vesteix d’enganyifa en les seues simfonies per tal de sortejar el control de la Unió de Compositors Soviètics, supervisada de molt a prop pel mateix Stalin. De fet, és possible que la crítica anònima i destructiva publicada al diari Pravda sobre l’òpera Lady Macbeth de Xostakóvitx fora escrita pel mateix Stalin.

Aquest drama es reflecteix en les harmonies, els ritmes, els temes o, per donar un exemple en concret, en la repetició insistent d’una nota al final de la seua 5ª Simfonia, que ens condueix a un estat de manipulació que busca obligar-nos a ser feliços, un recurs molt propi dels règims totalitaris.

Per tot això, el dissabte 25 de gener a les 19:30 representa una cita ineludible amb el públic de l’Auditori i Palau de Congressos de Castelló. En paraules de Marqués, “esperem que entren en aquest concert com a espectadors i que n’isquen com a públic, resultat de l’experiència compartida que els oferirem a través de la música. Estem segurs que el concert no deixarà indiferent a ningú”.

PROGRAMA:

Concert per a violí en Re Major, op. 35, Piotr. Illitx. Txaikovski
La simfonia núm. 5 en re menor, op. 47, Dmitri Xostakóvitx

INTÈRPRET: Vicente Huerta, Violí
DIRECCIÓ: Pablo Marqués i Mestre

 

Les entrades es poden adquirir al preu de 16€, 10€ i 6€ en la taquilla electrònica de l’IVC a l’enllaç  https://taquilla.ivc.gva.es/janto/main.php

Vicente Huerta, Violí

Vicente Huerta (29/04/68) naix a València. Comença els seus estudis musicals als cinc anys a la UM de Llíria amb Agustín Sánchez. Ha estudiat als conservatoris superiors de música de València i Barcelona amn els professors Juan Alós i Agustín León Ara, i obté el premi fi de carrera. Posteriorment ingressa en el Real Conservatori Superior de Música e Brusel·les amb els professors Thanos Adamopoulus i Agustín León Ara, on culmina els seus estudis amb el gran premi de virtuosisme amb la “Plus Grand Distinction”.

 Així mateix, ha sigut guardonat amb el primer premi en els concursos “Gyenes”, “Ciudad de Soria” i “Martínez Báguena”. En 2012 és guardonat amb el “Goya a la millor banda sonora” per participar com a violí solista en la  banda sonora original de la pel·lícula La piel que habito (Pedro Almodóvar), composta per Alberto Iglesias.

A més, ha actuat com a solista en les principals sales de concert espanyoles i en la majoria de països europeus, així com en els Estats Units amb directors com Odón Alonso, Cristóbal Soler, J.L García Asensio, Meir Minsky, Gianandrea Noseda, Max Bragado, Enrique García Asensio, Alvaro Albiach, Henry Adams, Robert Janssens, Luc Dewez, James Ross…

En música de cambra ha actuat amb artistes com Jorge Bolet, M.Zanetti, Yehudi Menuhin, Ivry Gitlis, Nobuco Imai, James Campbell, José Tordesillas, Martínez Báguena, Josu de Solaun, Marçal Cervera, Roberto Prosseda… i ha format part dels trios Arkhe, Rebec i A.B Cámara com a concertí director.

En l’àmbit pedagògic, ha sigut professor de la Escuela Superior de Música “Reina Sofía” de Madrid i professor especialista en el Conservatori Superior de Música “Salvador Seguí” de Castelló. També ha impartit classes en els màsters de la Universitat de València, així com en la Universitat Internacional VIU. A més, gran part dels seus alumnes ocupen llocs en les principals orquestres europees, i han sigut guanyadors dels principals concursos internacionals. D’una altra banda, és convidat habitualment per a treballar en les principals orquestres joves espanyoles.